LinkedIn marketing: 10 onmisbare tips

cors076

Wat zijn de beste tips om je publiek te activeren en je business te laten groeien op LinkedIn? Ik vroeg het LinkedIn experts.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen experts in te schakelen voor alle aspecten van online marketing. Zelf kun je echter ook veel doen. Hier zijn 10 beproefde manieren waarop je leads kan genereren, brand awareness kan creëren en strategische partnerships kan vormen via LinkedIn.

Tip 1: Blijf je LinkedIn profiel verbeteren

Een eerste indruk is belangrijk. Je profiel is een kans om indruk te maken.
Zorgen dat je profiel up-to-date blijft is één van de meest effectieve manieren om via LinkedIn meer contacten te krijgen. Het is niet alleen je merk waar mensen interactie mee hebben. Mensen doen zaken met andere mensen, dus profielen doen ertoe.

  • Zorg dat je profiel 100% compleet is (of bijna) en blijf optimaliseren.
  • Introduceer je persoonlijkheid. Authenticiteit is belangrijk.
  • Voeg nieuwe vaardigheden toe (skills, achievements) en recente voorbeelden van je werk.

 

Tip 2: Maak een effectieve LinkedIn pagina

Dit is je bedrijfspagina op LinkedIn. Hoewel bedrijfspagina’s minder goed werken dan persoonlijke profielen, is het toch belangrijk er één te hebben.

Je bedrijfspagina moet klanten en geïnteresseerden de gelegenheid geven om meer te leren over je merk en waar je voor staat. Ook welke mensen er werken. Ze kunnen ontdekken of er relevante onderwerpen zijn voor hen.

Een pagina maken is gratis en het geeft extra exposure. Dus waarom niet er gebruik van maken?

 

Tip 3: Bepaal je doelgroep en doelen

Of je nou awareness wil creëren of leads wil genereren, goed targetten is de sleutel.

Als je weet wat je wilt bereiken, is het makkelijker om je doelgroep te bepalen. Als je bedrijf een digitaal pilotenlogbook verkoopt, dan kan je doel zijn om brand awareness onder LinkedIn leden te creëren met functieprofielen die titels hebben als “Developer luchtvaart app” of “Marketeer in de aviation sector”.

Beter gedefinieerde doelgroepen zorgen voor hogere kwaliteit leads.

 

Tip 4: Optimaliseer je pagina voor zoeken

Je kan echt verschil maken als je hierop let. Als mensen zoeken op wat je bedrijf aanbiedt, zullen ze je eerder vinden.

  • Gebruik keywords. Zorg ervoor dat keywords waarop je gevonden wil worden onderdeel zijn van je “About”-sectie, maak duidelijk wie je bent en wat je doet.
  • Link naar je pagina. Links zijn essentieel om je search ranking te boosten. Een quick-win is om naar je pagina op LinkedIn een link aan te brengen vanaf je website. Zorg ook dat de LinkedIn profielen van werknemers up-to-date zijn!
  • Deel relevante content. Deel vaak. Hoe meer je deelt en hoe meer je volgers je zien, hoe hoger je pagina zal ranken in de zoekresultaten.

LinkedIn

Tip 5: Verkrijg meer volgers voor je pagina

Alle updates die je post, worden in de LinkedIn feed van je followers opgenomen.

Hoe meer volgens je hebt, hoe meer je content wordt bekeken. Er zijn een paar dingen die je kunt doen om te starten met het vergroten van je bereik:

  • Gebruik een “Volg” knop op je website of blog. Voor WordPress zijn hier plugins voor beschikbaar.
  • Nodig je connecties die zelf je hebt uit om ook je pagina op LinkedIn te volgen.
  • Vraag je medewerkers de content van je pagina te delen, zo vergroot je het organische bereik.
  • Promoot je Company Page in emails, nieuwsbrieven, en blog posts.

 

Tip 6: Publiceer interessante content op je LinkedIn bedrijfspagina

Publiceer content die je doelgroep interessant vind en wil lezen.

Het is gemakkelijk om je publiek te vervelen met jouw product of dienst en alle voordelen die het heeft. De waarheid is dat niemand van een ongevraagde salespitch houdt. Dit type content werkt meestal niet zo goed op LinkedIn.

Als er iets is dat LinkedIn gebruikers waarderen, dan zijn het een nieuwe ideeën. “Thought leadership” content op je pagina publiceren werkt erg goed en is één van de meest effectieve manieren om het aantal volgers te laten groeien.

Natuurlijk wil je je eigen content promoten en publiceren. Maar het werkt ook om interessante content van anderen te delen.

Deze 10 tips bijvoorbeeld hebben wij niet allemaal zelf verzonnen. Toch weten we zeker dat je er wat aan zult hebben. Zelfs als 9 van de 10 tips bekend voorkomen zit er misschien iets tussen waar je nog niet aan had gedacht. Het past in onze “Thought Leadership” om interessante online marketingcontent te delen.

 

Tip 7: Gebruik “rich media” om meer engagement te krijgen

Posts met plaatjes doen het zes keer beter dan posts met alleen tekst.
Mensen houden van visuele beelden. Kijk naar Instagram of TikTok. Waarom werken dat soort media zo goed? LinkedIn is wat zakelijker, maar dat betekent niet dat filmpjes en plaatjes minder goed werken.

Zorg dat videos ongeveer 1-2 minuten lang zijn. Binnen de eerste seconden moeten ze de aandacht trekken. Een andere tip is om ondertitels toe te voegen voor mensen die het filmpje bekijken zonder hun geluid aan.

En nog een interessant feitje: live video genereert 24x meer comments dan reguliere video on LinkedIn.

Met documenten, zoals PDFs en PowerPoints, kun je laten zien wat je merk uniek maakt. Deel een stukje en vraag bijvoorbeeld mensen om een comment te geven voor het volledige verhaal.

Kudos en dingen die je meemaakt met je team kunnen, je kunt je personeel in het zonnetje zetten—dit wordt zeer gewaardeerd. Je bedrijfscultuur wordt versterkt en je trekt er nieuw personeel mee aan.

 

Tip 8: Promoot je beste content op LinkedIn

Boost je content direct in de feed van je doelgroep, door gebruik te maken van Sponsored Content.

Hoe meer volgens je hebt, in hoe meer feeds je content getoond zal worden. LinkedIn geeft je aardig wat mogelijkheden die je kunt gebruiken om beter te targetten. Gebruik deze, maar realiseer je dat hoe kleiner je je doelgroep maakt, hoe duurder het zal zijn.

 

Tip 9: Maak LinkedIn advertentie campagnes

Via Sponsored Content kun je zelf een campagne op LinkedIn starten. Maak Message Ads, Dynamic Ads, of Text Ads in de Campaign Manager, LinkedIn’s alles-in-één advertising platform.

In Campaign Manager kun je een budget bepalen, doelen bepalen (bijvoorbeeld kliks vs. impressies), en je hebt volledige controle over je campagne. Het platform bevat verschillende features waarmee je je advertentiedoelen kunt halen.

Freelancers van TopCampaign kunnen je hierbij helpen. Zij weten hun weg in de systemen en wat werkt en wat niet werkt.

 

Tip 10: Track je voortgang met analytics

Als je weet welke content werkt, kun je verder optimaliseren.

Er zijn verschillende manieren om op LinkedIn meer te weten te komen over de prestaties van je content:

  • Voor het monitoren en verbeteren van je LinkedIn Pagina, is er LinkedIn’s Page analytics. Er zijn ook analytics bij elke post die je doet op LinkedIn.

 

Bonustip 11: Maak connecties!

Vergeet niet regelmatig connectieverzoeken te sturen naar contacten die mogelijk interessant voor je zijn. Een persoonlijke boodschap werkt vaak het beste. Kijk op het profiel van de persoon die je benadert zodat je de uitnodiging kan personaliseren. En weet: profielen van een vrouw hebben 40% meer kans om geaccepteerd te worden! Een significante vorm van positieve discriminatie. Het loont dus de moeite om binnen je bedrijf te kijken wie het meest geschikt is om veel connecties binnen te halen.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp