De kracht van bloggen: bereik meer met je blog

Bloggen loont

Als bedrijf een blog bijhouden is een cruciaal onderdeel van je online marketing strategie. Met een goede blog krijg je meer aandacht voor je producten en diensten. Het helpt om je website beter vindbaar te maken op de zoekmachines (SEO) en je kunt B2B activiteiten een boost geven door ‘thought leadership’ toe te passen.

Je kent het vast wel: je bedrijf heeft een blog, maar die wordt vrijwel nooit geüpdate. Ooit was iemand er met veel enthousiasme mee begonnen, maar na een paar maanden hield het op. Zonde, want een blog kan op de lange termijn een groot verschil maken.

Waarom bloggen?

Een goede blog bijhouden vergt commitment en kennis. Maar het loont. Wat kun je bereiken wanneer je een blog bijhoudt?

  1. SEO: blog artikelen zorgen voor verse relevante content, die door de zoekmachines wordt geïndexeerd. Via je blog vinden klanten en partners je website eerder. Bloggen loont dus om de website beter vindbaar te maken in bijv. Google.
  2. Social media content: blog posts zijn ideale social media content. Deel je blogposts daarom altijd via Linkedin, Facebook, Twitter en andere kanalen als je die hebt. Volgers op die platforms worden uitgenodigd het artikel te lezen en zullen, ook als ze dat niet doen, wel je naam weer een keer voorbij zien komen.
  3. Thought Leadership: wanneer je blogt over zaken die relevant zijn voor je bezoekers en klanten, en die problemen oplossen waar zij mee zitten, dan kan je gezien gaan worden als een autoriteit in het gebied waar je bedrijf actief in is. Dit helpt om het vertrouwen te vergroten onder je klanten maar bijvoorbeeld ook partners en leveranciers zullen hierdoor eerder naar je toestappen voor samenwerking. Leer meer over thought leadership.

Thought Leadership

Wat schrijf je op je blog?

Het is belangrijk om over zaken te schrijven die relevant zijn voor je doelgroep. Denk eraan wat zij zouden willen weten. Een praktisch voorbeeld is deze blog: TopCampaign heeft een doelgroep van ondernemers en slimme bedrijven die met marketingvraagstukken zitten. Hoe je effectief moet bloggen en goede ‘copy’ herkent, zijn dan concrete vragen.

Waar moet je verder op letten?

Een blog moet voldoende lengte hebben. Een verhaal van twee alinea’s wordt niet gezien als heel informatief. Zorg ook voor ondersteunende grafische afbeeldingen en tussenkopjes. Een tool als Yoast SEO voor WordPress helpt je om de leesbaarheid en lengte van je blog te bepalen.

Als je je richt op een bepaald onderwerp, zorg er dan voor dat de steekwoorden die daar verband mee houden, regelmatig worden gebruikt. Ook in de (tussen)kopjes. Heb je bijvoorbeeld een verhaal over rode bieten, zorg dan dat het woord rode biet regelmatig in de tekst voorkomt, zonder het te overdrijven.

Hoe vaak moet je een blog artikel posten?

Meer is meestal beter. Een frequentie van twee keer per week is ideaal, maar als dat lastig te realiseren is, is één keer per week ook al heel goed. Het belangrijkste is om er een bepaalde frequentie op na te houden. In WordPress kun je artikelen maken en deze vervolgens klaarzetten voor publicatie op een bepaald moment. Als je slim bent, zet je dit moment bovendien op de juiste tijd dat mensen online komen, bijvoorbeeld 9:00 uur ’s ochtends.

Hoe zorg je voor goede content?

Vaak zie ik dat bedrijven niet weten waar ze over moeten schrijven. Maar elk bedrijf is interessant: het is altijd mogelijk om tot goede onderwerpen te komen. Als je echt niets kunt verzinnen, kijk dan wat de concurrentie doet. Daar kun je vaak veel van leren. Ook helpt het om klanten of partners te spreken. Interview ze, maak cases, kom erachter wat ze bezighoudt en maak daar een onderwerp van.

Als je er zelf niet uitkomt loont het de moeite naar een journalist of copywriter te stappen. Dit hoeft niet duur te zijn en zorgt niet zelden voor een enorme boost in de kwaliteit van de blog.

Conclusie

Laten we er niet omheen draaien: een goede blog bijhouden vergt een investering. Maar die investering is heel goed te managen. De eerste stap is om te beginnen en een bepaalde frequentie vol te houden. Daarna kun je, afhankelijk van het resultaat en je middelen, de volgende stappen zetten.

Wanneer je een blog consistent bijhoudt en relevante content post, zul je merken dat je website beter wordt gevonden (SEO) en dat je social media kanalen er profijt van hebben. Tot slot zul je merken dat het uitdragen van thought leadership helpt om bijvoorbeeld makkelijker een investering, M&A traject of partnership aan te gaan. Genoeg redenen om in de pen te klimmen dus!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp