5 online marketing kansen tijdens de COVID-19 lockdown

Lockdown

Een nieuwe harde lockdown in de COVID-19 crisis heeft Nederland weer deels lamgelegd. Offline business heeft het zwaar. Maar online zijn er nog volop kansen. Consumenten wenden zich massaal tot webwinkels en abonnementsdiensten. Hoog tijd dus om met behulp van online marketing het maximale eruit te halen! Hier zijn vijf manieren.

Kans 1: converteer offline naar online business

Op het eerste gezicht lijkt het onmogelijk voor sommige bedrijven. Maar vaak, als je even out-of-the-box denkt of creatief bent, kun je toch een heel eind komen met het aanbieden van services online. Een aantal voorbeelden:

Restaurants kunnen hun menu’s gaan aanbieden via hun eigen website of Thuisbezorgd.nl.
Retailers kunnen een ecommerce website gaan ontwikkelen, om hun producten te tonen en te verkopen aan potentiële klanten.
Sportscholen en personal trainers kunnen online sessies aan gaan bieden.
Docenten kunnen online privé onderwijs en coaching gaan aanbieden.
Health professionals kunnen video consultaties gaan aanbieden.
Universiteiten en scholen kunnen hun lessen online geven met behulp van videoconferencing tools.

Services die niet online kunnen gaan, zoals kappers, nachtclubs, reisbureaus en pretparken, moeten op dit moment vooral kijken naar het voorbereiden voor de post-COVID wereld. Dit kunnen ze vooral doen door hun klanten en potentiële klanten aangehaakt te houden en alvast weer warm te maken voor het moment dat alles weer kan en mag.

Het is een mooi idee, maar vaak lastig uit te voeren om met een pivot het roer totaal om te gooien. Maar het verhogen van het online bereik is eigenlijk altijd een goed idee. Zowel tijdens COVID als daarna, zal dat alleen maar een waardevol asset zijn voor elk bedrijf. Via online marketing kan dan bijvoorbeeld gedacht worden aan groei op Facebook, Instagram of LinkedIn. We komen dan gelijk uit bij de volgende kans.

Kans 2: geef meer geld uit aan online advertenties

Adverteren op internet is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Toch is het niet per definitie duurder. Dat komt omdat veel bedrijven in sectoren als travel, evenementen en retail het zwaar hebben. Daarom geven ze geen of lagere budgetten uit op dit moment.

Sinds het begin van de crisis, is er mondiaal 47% meer activiteit op het internet. Mensen besteden meer tijd op social media, in video conferencing apps, op nieuws websites en video streaming platforms.

Op hetzelfde moment zien we dat de online advertising industrie een gigantisch verlies in uitgaven kent in 2020. Veel MKB bedrijven zijn gestopt met adverteren op netwerken zoals Facebook en Google. Het prijsmodel van deze platforms is gebaseerd op veilingen. De hoogste bieder krijgt de plek om te adverteren. Omdat minder bedrijven bieden, gaan de kosten om te adverteren naar beneden. Nu budget uitgeven is dus nog niet zo’n gek idee!

Met name de maand januari is interessant, omdat veel grote spelers hun budgetten in de maand december er doorheen jagen.

Kans 3: publiceer cursussen of leerzame content

Veel mensen zitten in de COVID-19 crisis thuis en hebben soms geen baan meer, of moeten op zoek naar iets anders.

We worden allemaal aangemoedigd om onze sociale interacties te verminderen. Een training volgen in een klaslokaal is dus niet echt een optie. Het laat een gat vallen dat opgevuld kan worden door online trainingen en cursussen.

Als je een expert bent in jouw gebied, dan horen mensen graag wat je vertellen hebt.

Als je ervoor kiest om je blog posts en videos gratis te verspreiden,dan zul je nieuwe bezoekers trekken naar je website. Je krijgt mogelijk zelfs nieuwe back links en het versterkt de autoriteit van je merk.

Stel dat je betaalde trainingen gaat aanbieden, dan kan dit als het succesvol is een nieuwe inkomstenbron zijn voor je bedrijf.

Kans 4: ga eens buiten de landsgrenzen kijken

De COVID-19 crisis is een wereldwijde pandemie. Maar het is niet in elk land op elk moment even erg. In Nederland is er nu een lockdown, maar landen als Nieuw-Zeeland en Australië hebben vrijwel geen beperkingen. Als je een digitaal product aanbiedt, kun je dit ook op de landen richten waar de restricties soepeler zijn.

Het kan net het zetje zijn dat je nodig hebt om naar het buitenland te gaan, of een bepaalde markt wat extra aandacht te geven. Via online marketing campagnes die je doet kun je heel gericht op landen targetten.

Kans 5: ga intern aan de slag met je data

Veel bedrijven, met name die in getroffen sectoren zoals travel, hebben een grote pas op de plaats moeten maken in de COVID-19 crisis. Met minder personeel en geld op de bank is het lastig innoveren. Maar als de bodem eenmaal bereikt is, geeft het ook kansen. Dit heeft bijvoorbeeld RB Group ervaren. Hoewel het team flink is uitgedund, verdwijnt er ook overhead. Dit maakt het samenwerken weer makkelijker.

Prioriteiten worden makkelijker gesteld omdat er minder mogelijkheden zijn om alles tegelijk te doen. Wanneer de energie gefocust wordt ingezet om aan productontwikkeling te doen op basis van klantfeedback, dan kunnen er grote slagen gemaakt worden in een tijd dat een foutje minder grote gevolgen heeft. Het doen van experimenten in deze situatie is een goed idee, met de learnings kan straks de klanten weer in de rij staan grote winst worden behaald.

Bedrijven zitten vaak op een grote bak met data, of vergaren juist veel te weinig inzichten. In de praktijk kan niet iedereen mondkapjes gaan fabriceren en als er geen klanten zijn voor je product of dienst, is er ruimte om interne projecten op te pakken. Zet die extra stap om je data goed te verzamelen en KPI’s te definiëren. Doe analyses en leer hoe je straks als COVID weer achter de rug is, je klanten op de meest effectieve manier weer terug kunt halen.

Conclusie

Het is natuurlijk niet te ontkennen, de Corona pandemie is een ramp voor veel bedrijven.

Maar in plaats van af te wachten tot de golf voorbij is, moeten we leren erop mee te surfen.

Met alle lockdowns en social distancing waar we mee te maken hebben om COVID-19 de baas te blijven, is “learning how to ride the wave” echt nodig en betekent het dat je je online marketing strategie erop aan moet passen. De beste investeringen zijn vaak anticyclisch.

Hopelijk helpt dit artikel om de gedachten wat los te maken en de juiste stappen te zetten richting succes in het COVID-19 tijdperk.

Blijf veilig!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp