Hoe herken je falende marketeers? Trap niet in de branding valkuil

Falender marketeers!

Er moet mij iets van het hart. Ik ben helemaal klaar met traditionele dure falende marketeers en bureaus die hun falen verschuilen achter de term ‘branding’. Hoewel branding een onmisbaar element van de marketing-mix kan zijn, wordt het vaak misbruikt om falende online campagnes te verdoezelen.

Stel je adverteert op Facebook. Dan kun je precies meten hoeveel bezoekers je advertentie zien, hoeveel van hen erop klikken. En tot slot hoeveel aankopen of leads daaruit volgen. Dit is inmiddels vrij standaard voor elke online business. Toch heb ik het nog meegemaakt dat falende marketeers alleen rapporteren hoeveel views en kliks er zijn geweest, zonder dat ze meten hoeveel conversies dat heeft opgeleverd.

Die falende marketeers draaien dit verhaal dan door te zeggen dat elke view en elke klik toch voor ‘awereness’ zorgt en je ‘branding’ ten goede komt. Wat ze eigenlijk doen, is hun eigen prestaties verbloemen. Want in de online wereld geldt een simpele regel: als je het kan meten, moet je het ook meten. Om succesvol te zijn en je budgetten effectief te besteden, is het meten van de hele funnel cruciaal.

AAARRR

De funnel die heilig is in de online marketing, moet elke marketeer ’s nachts op kunnen dromen: AAARRR.

  • Awareness – interesseren van je bezoeker
  • Acquisition – zorgen dat je bezoeker naar je website of app komt
  • Activation – de bezoeker activeren door te laten registreren of in de app een ‘happy first session’ te laten hebben
  • Retention – het behouden van de bezoeker over langere termijn
  • Revenue – bezoeker tot klant converteren, geld verdienen aan je bezoekers
  • Referral – ervoor zorgen dat bezoekers andere bezoekers uitnodigen

AAARRR

Deze 6 begrippen vormen de basis voor alle online marketing. Merk op dat ‘branding’ geen onderdeel hiervan van is. Je zou kunnen betogen dat awareness heel erg op branding lijkt en dat klopt. Toch is het goed om aan te geven dat het slechts 1/6e van deze marketing filosofie omvat. De andere 5 begrippen zijn minstens even belangrijk voor succes.

Falende marketeers herkennen

In mijn jaren als internet ondernemer heb ik heel wat ervaring opgedaan met bureaus en marketeers, zowel bij mij in dienst als freelancers. Die ervaring is helaas heel wisselend. Kwaliteit is schaars.

Er zijn genoeg studenten die uitstromen uit marketingopleidingen, maar HBO of WO diploma zegt heel weinig over de kwaliteit van de marketeer. Het is ook een afvoerputje voor jongeren die niet zo goed weten wat ze willen studeren.

Ervaring zegt meer, maar ook dat kan eenvoudig opgeblazen en opgepoetst worden. Wat als de marketeer in kwestie alleen zichzelf goed verkoopt en er daarna een potje van maakt? Dan verliest je business veel geld en tijd zonder resultaat.

Wanneer je de selectie hebt gemaakt en een marketeer voor je aan het werk zet, moet je op het volgende letten:

  • Wordt de hele funnel door de marketeer doorgemeten en wordt hierop gerapporteerd? Views kliks en conversies vs budget?
  • Zet de marketeer de cijfers in perspectief? Ten opzichte van vorige dag, week, maand en jaar? Trap niet in losse kreten zonder context.
  • Is de marketeer vaardig genoeg om aan te geven hoe views, kliks en conversies gemeten moeten worden? Bekend met tools als Facebook, Adwords, Hotjar, etc.

Falende marketeers: niet goed genoeg?

Is branding dan helemaal niet belangrijk? Natuurlijk wel. Maar laat je niet in de luren leggen. Als je performance based met een marketeer aan de slag gaat, moet je deze ook kunnen afrekenen op die performance. Wat geblaat in de lucht over branding en zichtbaarheid is leuk en aardig, maar als dat niet het doel van je campagne was, leg je daar dan niet bij neer.

Tuin er ook niet in als de marketeer zegt dat hetgeen hij moet verkopen niet goed genoeg is. Dat is niet zijn werk. Ik heb het meegemaakt dat marketeers bleven zeggen dat de website beter moest. Ook dit is een rode vlag. Jij weet als ondernemer wat verkoopbaar zou moeten zijn. Zij moeten hun uiterste best doen om het te verkopen, en geen excuses maken.

Hoe selecteer je een goede marketeer?

Het best kun je selecteren op marketeers die growth hacking skills hebben. Daarnaast helpt het om vooraf zo concreet mogelijk afspraken te maken en de verwachtingen helder te maken. Gebruik hierbij de bovenstaande uitgangspunten om te toetsen of de marketeer zijn vak verstaat en begrijpt wat je business nodig heeft.

Een goede referentie is natuurlijk goud waard. TopCampaign garandeert de top-5% online marketing freelancers en heeft die selectie al gedaan. Hopelijk spaart dat jou de tijd, geld en frustratie uit die het ons heeft gekost in het verleden om de beunhazen van de kampioenen te scheiden.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp