Waarom freelancers vaak beter zijn dan bureaus of vast personeel

fast-moving

Bedrijven zien zich tegenwoordig genoodzaakt over een veelvoud aan specialismen te beschikken. De wereld om ons heen verandert snel: internet, social media, apps, de cloud. Het tempo is nauwelijks bij te benen. In die context heeft werken met freelancers veel voordelen.

Stel je voor dat je voor elk specialisme iemand zou moeten aannemen. Dan gaat het hard. MKB-bedrijven kunnen dat doorgaans niet. Natuurlijk hebben grote bedrijven die mogelijkheden wel; maar zelfs in die luxe positie moet je je afvragen of je dat wel moeten willen.

Freelancers zijn dan een veel betere optie. Zeker als het om marketing gaat; een domein dat aan veel verandering onderhevig is.

Voordelen van freelancers

Het werken met freelancers heeft als voordeel dat de freelancer bomvol ervaring zit en zichzelf bijschoolt. Het kan op het eerste gezicht wat duurder lijken als je naar de kale uurprijs kijkt, maar schijn bedriegt. Een goede freelancer zal in veel minder uren voor elkaar krijgen waar een mindere marketeer veel meer tijd voor nodig heeft. Daarnaast is het, als je een team nodig hebt, makkelijker om de juiste specialisten te vinden, die elk een deel van de werkzaamheden kunnen uitvoeren.

Ik heb het altijd prettig gevonden om met freelancers te werken. Bij Gamebasics hebben we ze bijvoorbeeld ingezet voor vertaalwerkzaamheden, media creatie, community management, social media, development, technisch consult en grafische vormgeving. Wanneer je de juiste freelancers weet te vinden heb je met echte vakidioten te maken, waarmee het lekker inhoudelijk sparren is. Een voordeel van freelancers is ook dat ze sociale vaardigheden moeten hebben. Ze zijn er immers zelf verantwoordelijk voor dat er brood op de plank komt.

Maar bureaus dan?

Ten opzichte van bureaus is vooral de laagdrempeligheid fijn. Er zitten geen dure en stroperige managementlagen tussen degene die het werk doet en de opdrachtgever. Online marketing is bovendien een relatief nieuw vakgebied waarin veel jonge mensen werken. In de wereld van de bureaus zie je nog veel stoffige traditionele marketing, waarbij je je serieus kunt afvragen of dat het meest effectief is in deze tijd.

Als het niet bevalt, kun je snel afscheid nemen. Maar in de praktijk blijven goede freelancers vaak net zo lang betrokken bij een bedrijf of project als vaste medewerkers. Soms zelfs langer.

TopCampaign

Bij TopCampaign hebben we de top-5% marketing freelancers verzameld om start-ups en slimme bedrijven te helpen zich te onderscheiden met state-of-the-art online marketing. Bekijk ons aanbod en doe een vrijblijvende aanvraag voor een online marketing expert, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp