8 onmisbare tips voor effectieve SEO in 2020

seo-image

Het is een keiharde waarheid: als je niet in Google’s top-10 zoekresultaten staat voor je keywords, dan is je website praktisch onzichtbaar op Google. Wij hebben 8 SEO tips voor je om daar wat aan te doen. Het goede nieuws is: het is geen rocket science. Maar het vergt wel voortdurende aandacht.

HubSpot heeft becijferd dat 75% van de zoekmachine gebruikers nooit verder gaan dan de eerste pagina met zoekresultaten. Dat is waarom het zo belangrijk is om hoog te ranken, specifiek op de eerste pagina van Google. Er zijn verschillende strategiën en technieken die je kunt volgen om hoger te ranken op Google. Maar als de basis niet klopt, is je kans om de eerste pagina te bereiken, nihil.

Als je de onderstaande SEO best practices volgt, leg je de fundering voor je website om de zichtbaarheid te vergroten. Vanuit die basis kun je verder werken naar meer geavanceerde manieren met keyword research en link building strategie. In dit artikel zal ik 8 best practices delen vanuit de experts van TopCampaign. Als je die opvolgt, bereik je daarmee een hogere search ranking in 2020.

 

SEO TIP 1: Schrijf je content met de zoekintentie als uitgangspunt

Zoekintentie (Search intent) is het idee dat de gebruiker heeft met een zoekopdracht. Deze intentie begrijpen en erop inspelen is Google’s belangrijkste prioriteit.

Daarom, als je wilt dat je website op pagina 1 van Google in 2020 wordt getoond, dan moet je het basisprincipe begrijpen van search intent. Je content moet gemaakt worden met deze intentie als doel.

Er zijn 4 veel voorkomende intenties voor zoekopdrachten:

  • Informatief: De gebruiker zoekt naar specifieke informatie. Dit kan een simpele zoekopdracht zijn zoals “wat voor weer wordt het vandaag?”, daar kan een eenvoudig antwoord op gegeven worden. Het kan ook iets complexer zijn zoals “wat zijn tips voor betere SEO?”.
  • Navigerend: In dit geval zoekt de gebruiker naar een speficieke website of app. Je kan denken aan “Linkedin login,” “TopCampaign,” of “Bol.”
  • Commercieel: De gebruiker zoekt naar een bepaald product, maar heeft nog geen besluit genomen. Bijvoorbeeld, zoekopdrachten als “beste SEO tools” of “beste smartwatches” zijn commerciële zoekopdrachten.
  • Transactioneel: In dit geval is de intentie om een aankoop te doen. De zoeker heeft al besloten om een bepaald product te gaan kopen. Voorbeelden zijn: “koop Sony A5” of “koop Macbook Pro”.

Een SEO best practice is om altijd deze zoekintentie in gedachten te houden wanneer je content schrijft.

 

SEO TIP 2: Schrijf een interessante titel en meta beschrijving

Je paginatitel en meta beschrijving zijn twee van de belangrijkste tags op je pagina.

De titel tag is een klikbare kop, die verschijnt in de zoekresultaten. Heel belangrijk voor de SEO. Waarom? Laten we kijken wat Google erover zegt.

Google: “Titels zijn essentieel om gebruikers snel inzicht te geven in de content van een resultaat. Waarom het relevant is voor hun zoekopdracht. Het is meestal het primaire stuk informatie waarop ze de keuze baseren of ze erop gaan klikken. Daarom is het belangrijk om hier veel aandacht aan te besteden.”

Denk eraan dat Google maximaal 60 karakters laat zien van een titel.

Na de titel, is de meta description tag op een pagina het belangrijkste. De meta description bevat een korte samenvatting van de content en wordt weergegeven onder de titel.

Meta descriptions zijn niet direct van invloed op je ranking, maar beïnvloeden wel je conversie naar bezoekers. Google zegt hier het volgende over:

Google: “Een meta description tag moet de gebruiker informeren en interesseren via een korte, relevante samenvatting van waar een pagina over gaat. Het is als een pitch die de gebruiker over de streep trekt om de content te consumeren.”

Voor een meta descriptions mag je maximaal 155 karakters gebruiken.

Als je WordPress gebruikt, is een plugin als Yoast SEO een aanrader. Hiermee kun je titel tags en meta tags makkelijker optimaliseren.

Yoast SEO

 

SEO TIP 3: Optimaliseer je plaatjes en foto’s

Het gebruik van plaatjes op je website helpt om de website aantrekkelijker te maken voor bezoekers. Foto’s en plaatjes zijn daarom prima, maar zorg ervoor dat ze geoptimaliseerd zijn voor weergave op je website.

Vaak zie je dat foto’s op hoge resolutie worden gebruikt. In dat geval laden pagina’s langzamer dan zou moeten. Google straft dit genadeloos af om gebruikers te beschermen tegen een niet geoptimaliseerde ervaring.

Er zijn verschillende dingen waar je op moet letten. Ten eerste het formaat van je image. Kies het formaat dat passend is. Een foto is meestal het beste als JPG. Een schematische afbeelding is in PNG vaak het mooist en kleinst. Het loont de moeite hier goed naar te kijken.

 

SEO TIP 4: Optimaliseer je paginasnelheid (Page Speed)

Als je website er lang over doet om in te laden, zullen je gebruikers dat niet waarderen en je search rankings zullen daar onder lijden.

Er zijn verschillende gratis tools die je kunnen helpen de snelheid van je pagina te checken. Google’s biedt bijvoorbeeld PageSpeed Insights. Hiermee kun je zien hoe de Google PageSpeed Insights score zien.

 

SEO TIP 5: Gebruik interne linking

Interne links zijn belangrijk. Ze zorgen voor hiërarchie in de aangeboden informatie op je website. Dit helpt Google om beter te begrijpen hoe de content op je pagina geconsumeerd moet worden door je gebruikers. Interne links kunnen een grote impact hebben op je search rankings.

Zorg ervoor dat je, waar dit iets toevoegt, links aanbrengt naar pagina’s en blogs op je website.

 

SEO TIP 6: Gebruik keywords in je URL

URL structuur (in WordPress heten dit Permalinks) zijn een vaak vergeten aspect van SEO. Een goede URL structuur zorgt ervoor dat search engines een idee krijgen waar de pagina over gaat.

Google laat weten: “Een site’s URL structuur moet zo simpel mogelijk zijn. Bedenk een manier om je content te organiseren, op een manier dat de URLs logisch zijn en leesbaar voor mensen (indien mogelijk, gebruik woorden in plaats van onleesbare ID nummers).”

Wanneer je dit in gedachten houdt, dan zou je zo een goed gestructureerde URL kunnen maken:

  • Gebruik korte URLs: een studie heeft aangetoond dat korte URLs beter werken dan lange
  • Gebruik URLs met keywords erin: dit verhoogt de conversie
  • Haal onnodige stopwoorden en lidwoorden weg: deze voegen niets toe aan de zoekervaring

 

TIP 7: Probeer backlinks te krijgen van websites met autoriteit

Het zorgen voor backlinks, dus links van andere websites naar jouw website, is een SEO gegeven dat ouder is dan Google zelf. Iedereen weet dat dit belangrijk is. Maar het gaat niet alleen om kwantiteit. Kwaliteit is steeds belangrijker geworden.

Het ruilen van linkjes met websites die totaal andere content hebben, werkt niet. Dat kan zelfs averechts werken. Doe dit dus niet.

Wata wel goed werkt, is wanneer je het voor elkaar krijgt om een backlink te krijgen op een website met autoriteit. Dan kan het heel hard gaan. Je kunt denken aan kranten, toonaangevende blogs, instanties zoals scholen en universiteiten en grote bedrijven. Uiteraard valt dit meestal niet mee, maar als het lukt is de SEO beloning hoog.

 

TIP 8: Publiceer regelmatig en zorg voor voldoende content

Een laatste manier om je SEO te boosten is door steeds te blijven publiceren over het onderwerp waar je actief in bent. Dit heet ook wel ‘thought leadership’.

Zorg bij alle posts ervoor dat de content relevant is voor je doelgroep. Vraag je af waar ze behoefte aan zouden hebben.

Om het extra effectief te maken, moet je zorgen voor voldoende lengte. Een paar alinea’s tekst werken meestal niet zo goed. Een paar pagina’s beter. Natuurlijk is dit een investering, maar hier zul je door Google en uiteindelijk door je bezoekers voor beloond worden.

 

Bonustip!

Mocht je al deze SEO tips hebben gelezen en denken: wat een hoop en lastig werk, en er is vast nog veel wat ik vergeet. Dat kan kloppen. SEO is een steeds veranderend vakgebied waarin specialisten actief zijn die voortdurend hun kennis up-to-date houden om de beste resultaten te behalen. Die specialisten hebben we bij TopCampaign. De beste 5% SEO specialisten zijn direct beschikbaar om start-ups en slimme bedrijven bij te staan.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp